Kounen no Mori / Im Jahrtausendwald

jahrtausend

Nimi: Kounen no Mori
Tekijä: Jiro Taniguchi
Osia luettu: 1/1
Lukukieli: saksa

Kymmenvuotias Wataru muuttaa isovanhempiensa luokse maaseudulle hänen äitinsä jouduttua sairaalaan. Wataru tuntee pian oudon yhteyden ympäröivän luonnon kanssa, mikä helpottaa vaikeaa oloa.

Kun Jiro Taniguchin Kounen no Mori julkistettiin Carlsenin valikoimissa, oletin virheellisesti kyseessä olevan saman tekijän Mahou no Yama, jossa myöskin seurataan poikaa, joka muuttaa sukulaisten luo hankalan kotitilanteen takia. Mahou no Yama on kaksiosainen sarja vuodelta 2005 kun taas Kounen no Mori yksiosainen vuodelta 2017 – yksiosainen siksi, että Taniguchi kuoli ennen kuin sai työn valmiiksi. Lopussa olevan taustakirjoituksen mukaan tarinasta oli tarkoitus tulla viisi osaa kattava.

Corinne Quentinin ja Motoyuki Odan kirjoittaman taustakartoituksen mukaan Kounen no Morissa yhdistyvät japanilainen ja ranskalais-belgialainen sarjakuvakulttuuri. Teoksesta ei missään nimessä voi käyttää sana pokkari, vaan se on piirretty albumiksi. Sarjakuva on kokonaan väritetty ja ruutujako on ns. perusmangaan verrattuna selkeä ja rauhallinen. Jälkimmäinen pitää tosin paikkansa muidenkin Taniguchin sarjojen kohdalla. Japanissa teosta ei julkaistu ensin missään lehdessä, vaan se tuli sielläkin myyntiin suoraan kirjakauppoihin samanlaisena albumina kuin Euroopassa. Quentin ja Oda kirjoittavat, miten hankalaa näin erilainen julkaisu on Japanissa jo ihan siitä syystä, että eri kokoista ja muotoista albumia on vaikea laittaa hyllyyn esille.

Taustakirjoitus on albumin selkeästi kiinnostavin osa. Se valoittaa, mitä teemoja Taniguchi halusi tarinassa käsitellä ja paljastaa, mihin suuntaan tarina olisi seuraavaksi edennyt ja millaisia hahmoja piirtäjä olisi esitellyt. Taniguchi ehti suunnitella toisen pokkarin valmiiksi mutta ei piirtää sitä. Ensimmäisessä osassa ei juuri ehdi vielä tapahtua mitään, mutta vaikuttavat, jopa kokonaisen sivun kokoiset värikuvat japanilaisesta vuoristoluonnosta luovat voimakkaan tunnelman. Vasta tätä lukiessani ymmärsin, miten upea taiteilija Taniguchi oli ja miten paljon hänellä olisi vielä varmasti ollut annettavaa. Albumin lopuksi esitellään muutaman sivun verran Taniguchin luonnoksia eri sarjoihin liittyen. Pidän niistä jopa enemmän kuin hänen valmiista piirroksistaan, sillä niissä on todella eläväinen ja ilmeikäs ote.

Albumin päätteeksi kerrotaan tarkemmin Taniguchin elämästä ja muutamat läheiset työtoverit ovat kirjoittaneet muistelmia kokemuksistaan hänen kanssaan. Julkaisu on kovakantinen, kokonaan värikäs ja kaikin puolin erittäin hyvälaatuinen. Sitä lukiessa tulee kuitenkin haikea olo kun muistaa, että näin lahjakkaalta piirtäjältä ei enää koskaan tule mitään uutta. Hieman onneksi helpottaa, että Taniguchin vanhempaa tuotantoa on Saksassa vielä paljon julkaisematta.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s