Tokyopopin ongelmat

Vuosi sitten kirjoitin Egmontin ongelmista mangan kustantamisen saralla. Sama meno jatkuu heillä edelleen ja viimeksi tällä viikolla fanit huomasivat kustantajan luopuneen Taboo Tattoo -sarjan pokkareiden mukana tulevien keräilykorttien painamisesta ilmoittamatta asiasta etukäteen mitään. Tämän postauksen tarkoitus on kuitenkin käsitellä nyt myös toisen saksalaisen kustantajan vaikeuksia. Tokyopopin kulissien takana on jo pitkään selvästi tapahtunut jotain ja vaikka mitään ei tietenkään kerrota julkisesti, ovat ongelmat paisumassa sellaisiin mittoihin, että peruslukijakin ne huomaa.

Kaiken alku ja juuri tuntuu olevan Tokyopopin entisen kustannusjohtajan Joachim Kapsin lähtö vuonna 2016. Kaps oli mukana Saksan Tokyopopin perustamisesta (2004) lähtien ja oli lukijoiden keskuudessa arvostettu. Erityisesti hän sai kiitosta siitä, että Tokyopopilla oli aina valikoimissaan sarjoja, joista tiedettiin jo etukäteen, ettei niistä ole myyntitykeiksi mutta joiden katsottiin olevan julkaisemisen arvoisia muista syistä. On sitten asia erikseen, oliko tämä nimeomaan Kapsin ansiota, mutta hänen lähtönsä jälkeen Tokyopopin sarjavalintoja on moitittu yhä nuorempia ja “massamaisempia” lukijoita suosivaksi. Kapsin perustama uusi kustantaja Altraverse on lyhyen tähänastisen uransa aikana sen sijaan napannut itselleen sarjoja kuten After the Rain sekä Barakamon, jotka eivät välttämättä ihan peruslukijaa kiinnosta.

Kapsille ei ole nimetty Tokyopopilla seuraajaa ja oletus on, että tehtävää hoitaa ainakin nimellisesti Stu Levy. Muutenkin kuviot ovat menneet suurimmaksi osaksi uusiksi. Vuonna 2017 Tokyopopilta lähti markkinointipuolella työskennellyt Katrin Aust. Myöhemmin lähtivät myös Katrin Schankweiler, Kristin Eckstein sekä Beatrice Tavares. Kaikki neljä olivat aktiivisia kirjoittajia Comicforum.de-sivustolla, joten heidän lähtönsä koettiin lukijoiden parissa merkityksellisenä, varsinkin lähtöjen tapahtuessa lyhyellä aikavälillä. Aust sekä Schankweiler loikkasivat heti Kapsin perässä Altraverselle. Viimeisenä lähteneeltä Tavaresilta kysyttiin, hyppääkö hänkin Altraversen kelkkaan ja vastaus oli, ettei niin tule koskaan käymään.  Osalla foorumin jäsenistä ilmeisesti on sisäpiirin tietoa, jonka mukaan Kapsin ja Tavaresin välillä tapahtui jotain, mikä rikkoi välit pysyvästi, mutta asiaa käsitelleet viestit poistettiin ennen kuin ehdin lukea ne. Vaikuttaa kuitenkin selvästi siltä, että Kaps vei omansa mukanaan ja Tokyopopilla jouduttiin hyvin nopeasti korvaamaan monta kokenutta työntekijää uusilla.

Tavalliselle lukijalle tämä näkyy jatkuvasti kasvavana myöhästymisten määränä. Tokyopopilla on iso määrä sarjoja, joiden uusinta pokkaria on odotettu jo iäisyys. Tämä koskee erityisesti monia BL-sarjoja, kuten Docchi mo Docchi (uuden osan piti ilmestyä joulukuussa 2017) sekä Blue Lust (sarjan piti alkaa elokuussa 2018). Selitykseksi on annettu, että jonkin kustantajan myynti Japanissa on vaikeuttanut julkaisutoimintaa, mutta millään muulla kustantajalla Saksassa ei ole yhtä paljon samanlaisia ongelmia. BL-sarjojen lisäksi vuoden aikana on pahasti myöhästynyt osia esim. sarjoista Fire Force, Accel World Dural, sekä Fate/Stay Night. Näistä Fire Force on ollut limbossa jo puoli vuotta ilman mitään tietoa, jatkuuko sarja enää ollenkaan. Esimerkkejä löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Uusimpana ja itseäni eniten ärsyttävänä listalle on ilmestynyt Akagami no Shirayukihime -sarjan osa 18, jonka ensin luvattiin ilmestyvän vain kuukauden myöhässä eli lokakuussa, mutta sittemmin pokkari siirrettiin vähin äänin joulukuulle. Lisäksi Tokyopopilla on ollut vaikeuksia pitää nettikauppaansa ajan tasalla ja moderoida foorumejaan. Elokuussa 2018 Tokyopop ilmoitti poistuvansa Twitteristä.

Faktoja tuntematta lukijat voivat vain spekuloida, miksi ennen niin luotettava Tokyopop on ajautunut tällaiseen suohon. Kenties uusilla työntekijöillä on aluksi hankalaa, kun niin moni kokenut kollega lähti lähes samaan aikaan. Liekö sattumaa vai osoitus työpaikan kulttuurista tai työn kuormittavuudesta, että heinäkuussa 2018 itsensä uutena työntekijänä esitellyt Bianca Holzmann ilmoitti lähdöstään vain kuukautta myöhemmin. Toinen teoria on, että Stu Levyä kohtaan on Japanin puolella edelleen niin vahvat kaunat, että kustantajat ovat ruvenneet tarkoituksella hankaliksi. En itse oikein jaksa uskoa, että kukaan tahallaan vaikeuttaisi omien sarjojensa julkaisemista ja menettäisi sitä kautta tarkoituksella tuottoja, mutta on sitä oudompiakin asioita mangamaailmasta kuullut. Vuosia sitten Tokyopopin oli jätettävä kaikki Kodanshan sarjat kesken, koska Japanin puolella laitettiin yhteistyö poikki. Sittemmin tilanne on korjattu ja Tokyopop julkaisee taas Kodanshan sarjoja. Yksi selkeä tapaus lähiajoilta on kuitenkin, että Guilt Pleasure katkaisi sopimuksensa Tokyopopin kanssa ja antoi sarjansa Altraversen julkaistavaksi heti kun Stu Levy otti isomman roolin Saksan puolella. GP:n kotisivuilla on englanniksi hyvin diplomaattinen ilmoitus asiasta.

Saksaa osaavat voivat tästä ketjusta lukea lisää spekulaatioita Tokyopopin tulevaisuudesta. Osa maalailee jopa kustantajan ajautumista tuhoon ja mangan julkaisun lopettamista. Tämä on toivon mukaan turhan negatiivista, mutta ei käy kieltäminen, että jatkuva tiettyjen sarjojen myöhästely turhauttaa. Lisäksi kaikki Tokyopopin lanseeraamat onnistuneet ideat, erityisesti tyttöjen sarjoja nostattava I Love Shojo -kampanja ja kaikki sen kylkiäiset, ovat jo muualle siirtyneiden työntekijöiden ideoimia ja alkuun panemia. Uusimpien sarjavalintojen perusteella monet lukijat pelkäävätkin, että kaikki innovatiivisuus ja riskien otto on lakannut ja että Tokyopopin valikoima on puuroutumassa tylsäksi ja mitäänsanomattomaksi.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s