Egmontin ongelmat

Mangan julkaiseminen ei aina ole helppoa. Jokainen kustantaja on joskus tullut lisensoineeksi sarjoja, jotka eivät myykään odotetusti. Tämä on varmasti yksi syy sille, miksi todella pitkiä sarjoja lisensoidaan harvoin. Saksassa kaikkein karvaimmin tappiollisista sarjoista on saanut maistiaisia Egmont, tai ainakin Egmontin toiminnassa on havaittavissa eniten selviä merkkejä siitä, että monet sarjat ovat vaikeuksissa.

Egmontin kohdalla ei voida enää puhua edes siitä, että pelastetaan, mitä pelastattavissa on. Useiden sarjojen kohdalla tuntuu, että toivo on jo menetetty ja kustantaja pyrkii julkaisemaan näitä sarjoja yhden pokkarin silloin tällöin muiden sarjojen tuomien voittojen avulla. Kustantajan edustajat ovat moneen kertaan luvanneet, että mitään sarjaa ei varmasti jätetä kesken, mutta se ei paljon mieltä lämmitä, mikäli viimeisen pokkarin arvioitu ilmestymispäivä on yli kymmenen vuoden päässä.

Yksi ensimmäisiä merkkejä siitä, että sarja tekee tappiota on se, että värisivut poistuvat ja sarjan hinta nousee kesken kaiken. Näin kävi esimerkiksi sarjalle Liar Game kuudennen pokkarin jälkeen. Vuonna 2012 Egmont nosti yhteensä 15 sarjan hintaa eurolla per pokkari ja perusteli päätöstä sarjojen huonolla myynnillä sekä kustannusten nousulla. Myös tämän jälkeen hintoja on nostettu ja viimeksi tänä syksynä Egmont ilmoitti joutuvansa nostamaan esim. Natsume’s Book of Friends -sarjan hinnaksi 8,50€ per pokkari. Tämä on Saksan mittapuulla jo erittäin suolainen hinta mangasta, jossa ei edes ole värisivuja.

Henkilökohtaisesti pidän kuitenkin harmittavimpana sitä, että heikosti myyvien sarjojen julkaisutahti hidastuu kohtuuttomasti. Jos uusi pokkari ilmestyy vain kerran vuodessa tai harvemmin, vain kaikkein intohimoisimmat fanit muistavat sarjan olevan olemassa ja viitsivät ostaa sitä. Kanojo wa Uso wo Aishisugiteru -sarjan osien 13 ja 14 välillä kului yli kaksi vuotta. Mikäli sama jatkuu, sarjan viimeinen osa julkaistaan Saksassa kenties jo vuonna 2033. Jee.

Kun tähän lisätään vielä, että heikosti myyvien sarjojen vanhoista osista ei oteta uusia painoksia, syntyy tilanne, jossa potentiaalinen uusi lukija ei voi edes aloittaa sarjaa, koska kaikki osat eivät ole saatavilla. Esimerkiksi Karneval kuuluu Egmontin tappiollisiin sarjoihin, mutta osaa 9 saa vain käytettynä ja n. 50€ hintaan. Ei houkuttele. Ymmärrän toki kustantajan näkökulman ja ettei mikään firma voi tehdä tappiota vain sen periaatteen takia, että pusketaan nyt tämän hiton sarja ulos, mutta Egmontin tilanne tuntuu välillä turhauttavalta. Monet ovat ruvenneet toivomaan, että Egmont ei lisensoisi omia suosikkisarjoja, koska pelko siitä, miten sarjojen käy, on niin suuri.

Muilla kustantajilla ei tunnu olevan yhtä paljon ongelmia, tai ainakaan niistä ei puhuta julkisesti. Carlsen myöntää kysyttäessä ympäripyöreästi, täyttikö jokin sarja odotukset vai ei. Tokyopop painiskelee sen kanssa, mitä tehdä Gintamalle, joka myy huonosti. Mutta mikään muu kustantaja ei joudu säännöllisesti nostamaan sarjojensa hintoja samalla tavalla tai hidastamaan julkaisutahtia näin paljon ja näin monen sarjan kohdalla. Fanit ovat ehdottaneet tähän syyksi epäonnisia sarjavalintoja mutta myös kustantajan omaa tyhmyyttä. Ei kai kukaan oikeasti odottanut, että Natsume’s Book of Friends olisi myyntimenestys maassa, jossa yokai-tarinat eivät säännönmukaisesti kiinnosta lukijoita, varsinkin, kun sarjan piirrostyyli ei ehkä miellytä peruslukijan silmää? Miksi ihmeessä Egmont täytti markkinat verisillä väkivaltasarjoilla vuoden 2016 Bloody Winter -kampanjan puitteissa ja aiheutti tilanteen, jossa heidän omat sarjansa tappelivat samoista lukijoista?

Hitaasti mutta varmasti tunnelin päässä tuntuu kuitenkin olevan valoa. Egmontin toiminnassa on havaittavissa varovaisempaa ja enemmän hittihakuista lisensointia ja lisäksi he ovat aloittaneet oman shoujo-kampanjansa Rainbow of Romance, joka pyrkii luomaan tyttöjen sarjoille nostetta erilaisten kylkiäisten avulla. Toivottavasti kustantaja löytää tarpeeksi hyvin myyviä sarjoja voidakseen julkaista inhimillisessä ajassa loppuun myös ne, joita ei juuri kukaan enää osta.

Tarkkaa listaa heikosti myyvistä sarjoista ei ole, mutta hintojen nousu, julkaisun hidastuminen ja värisivujen katoaminen kertovat, että ainakin seuraavat vielä julkaisussa olevat sarjat ovat vaikeuksissa.

Bokura no Kiseki
Arata Kangatari
High Rise Invasion
Kyokai no Rinne
Natsume’s Book of Friends
Fort of Apocalypse
Zombie Loan
Kanojo wa Uso wo Aishisugiteru
L-DK
Karneval
Tempest

Moni tappiota tekevä sarja on onneksi saatu onnellisesti loppuun: Liar Game, The Wallflower, Koukou Debut (jonka myönnettiin olevan yksi kustantajan historian surkeimmin myyneistä sarjoista), Chibi Devil, Bokura ga Ita ja niin edelleen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s